حضور خبرنگاران در سرزمين ديرزيست ترين موجود زنده دنيا

خبرنگاران استان از پروژه هاي مهم شهرستان ابركوه بازديد كردند


خبرنگاران جرايد و رسانه هاي محلي و كشوري استان يزد در سومين سفر شهرستاني خود – كه به همت استانداري يزد برگزار مي شود- با حضور در شهرستان ابركوه ضمن شركت در نشست مطبوعاتي فرماندار، از پروژه هاي مهم اين شهرستان بازديد كرده و در جريان ميزان پيشرفت آنان قرار گرفتند.
به گزارش روابط عمومي استانداري يزد، خبرنگاران در اين سفر قبل از ورود به شهر ابركوه از پروژه مهم راه آهن يزد به اقليد بازديد كردند. اين پروژه كه از مصوبات سفر پرخير و بركت رهبر معظم انقلاب(مدظله العالي) به استان يزد است سه راه آهن طولي كشور را به هم متصل مي كند.
خبرنگاران در بدو ورود به شهر ابركوه با حضور در گلزار شهداي والامقام اين شهر، به مقام شامخ شهيدان انقلاب اسلامي اداي احترام كردند. شهرستان ابركوه بيش از 270 شهيد را تقديم نظام مقدس جمهوري اسلامي كرده است.
بازديد از مجموعه ورزشي مهردشت شامل سالن، چمن و زمين تمريني واليبال كه در مساحت 1200 مترمربع مراحل ساخت خود را طي مي نمايد و همچنين ديدار از شركت توسعه گستر كوير ، توليد كننده اسيد فسفريك، در شهرك صنعتي بخش بهمن شهرستان ابركوه از ديگر برنامه هاي اين سفر بود.
خبرنگاران سپس از اثر تاريخي گنبد عالي، به عنوان يكي از سالم ترين بناهاي دوره سلجوقي بازديد كردند. اين مقبره ارزشمند كه در سال 1312 به شماره 195 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده، مدفن امير شمس الدوله ابن علي هزار اسب، از خاندان ديلميان، و مادرش است.
اصحاب رسانه و جرايد در گام بعدي با حضور در محل احداث مدرسه راهنمايي نمونه دخترانه شبانه روزي، از مصوبات سفر پر خير و بركت رهبر معظم انقلاب(مدظله العالي) در جريان مراحل اجرا و ميزان پيشرفت اين پروژه قرار گرفتند. اين طرح كه در زميني به مساحت 8 هزار مترمربع و زيربناي 2900 متر در دست اجرا ست تاكنون با 15 ميليارد ريال هزينه ، 90 درصد در زيربنا و بيش از 70 درصد در محوطه سازي پيشرفت داشته است.
اقامه نماز ظهر و عصر و بازديد از مسجد جامع شهر ابركوه برنامه بعدي اين سفر بود.
بازديد از واحدهاي صنعتي كوشش كاران، توليد كننده دستگاههاي بسته بندي مواد غذايي، دارويي و شيميايي با بيش از 45 پرسنل و همچنين لبنيات اعلا ابركوه با بيش از 70 نيروي كار مستقيم از ديگر برنامه هاي اين سفر به شمار مي رفت.
خبرنگاران استان در ادامه با حضور در محل احداث پروژه 1200 واحدي مسكن مهر از نزديك در جريان عمليات اجراي اين پروژه مهم قرار گرفتند. پروژه مسكن مهر شهرستان ابركوه كه به لحاظ تمركز واحد، بعد از شهرستان طبس، بزرگترين پروژه در حوزه مسكن مهر استان به شمار مي آيد در 71 هكتار و با حضور 9 تعاوني در قالب 1201 عضو در حال انجام است. در حال حاضر حدود 1000 نفر كارگر ساختماني در اين پروژه مشغول به كار مي باشند.
سپس نشست مطبوعاتي فرماندار ابركوه در محل فرمانداري اين شهرستان برگزار شد. فرماندار ابركوه در ابتداي اين نشست با خير مقدم به خبرنگاران، ويژگي منحصر به فرد ابركوه را سابقه تاريخي و فرهنگي اين خطه عنوان كرد و گفت: تاكنون بيش از 350 اثر تاريخي در اين شهرستان شناسايي شده كه از اين تعداد حدود 120 اثر در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
\"محمد مهدي عادل\" از سرو ابركوه به عنوان ديرزيست ترين موجود زنده دنيا ياد كرد و اظهار داشت: سرو ابركوه به عنوان كهن سال ترين موجود زنده دنيا از افتخارات ميهن عزيز اسلامي است. وي ادامه داد: اين سرو كه معروف ترين قدمت تخمين زده شده براي آن بين 4500 تا 5000 سال است اولين اثر ملي طبيعي ثبت شده در كشور به شمار مي رود. فرماندار ابركوه از آماده شدن طرح ساماندهي و نگهداري سرو ابركوه خبر داد و خواستار تامين اعتبار لازم براي اجرايي شدن اين طرح شد.
وي از خشكسالي هاي پي در پي به عنوان يكي از جدي ترين چالشهاي پيش روي شهرستان ابركوه ياد كرد و افزود: بيش از 650 حلقه چاه كشاورزي و 35 رشته قنات به دليل خشكساليهاي اخير با بحران جدي مواجه هستند. عادل ميانگين بارندگي در سال گذشته در اين شهرستان را 32 ميليمتر عنوان كرد و ادامه داد: اين در حالي است كه ميانگين بارش طي 30 سال گذشته در اين خطه 68 ميليمتر بوده است.
فرماندار ابركوه با ارائه گزارشي از برخي پروژه هاي سفر پر خير و بركت مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و همچنين اعضاي هيات دولت به استان در رابطه با شهرستان ابركوه اظهار داشت : ميزان پيشرفت مصوبات دور اول سفر هيات دولت در شهرستان ابركوه 90 درصد است. وي ادامه داد: اين ميزان براي دور دوم حدود 40 درصد مي باشد.
وي از وجود دشت هاي حاصلخيز، موقعيت ميان منطقه اي، جاذبه هاي گردشگري، نيروي انساني مستعد، وجود 220 هكتار ناحيه و شهرك صنعتي و نزديكي به جاده ترانزيتي شيراز به اصفهان به عنوان نقاط قوت و پتانسيل هاي شهرستان ابركوه ياد كرد.
فرماندار ابركوه از كمبود آب كشاورزي و صنعتي و كمبود خدمات زيرساختي خصوصا در حوزه بهداشت و درمان اين شهرستان به عنوان نيازهاي شهرستان ابركوه نام برد و خواستار رفع آنان شد.

در پايان اين سفر، خبرنگاران از سرو ابركوه بازديد و از اقدامات صورت گرفته براي نگهداري از اين اثر ملي طبيعي ارزشمند ديدن كردند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا